yourself refined

yourself Refined

Wandelcoaching


Tijdens een zes weken lange voettocht door Schotland kwam ik aan spooroverwegen regelmatig een bordje tegen met het opschrift:  "Stop, look, listen". Het maande me elke keer aan om niet alleen te letten op mijn omgeving maar ook om de weg naar binnen te nemen. Dit deed ik door op mijn ademhaling te letten en me bewust te worden van wat er in mij leefde onder al het "geruis" door. Dat vat goed samen waar het bij wandelcoaching om kan gaan. Tijdens wandelcoaching trekken we de natuur in om stil te staan en verbinding te maken met onze omgeving en met onszelf. We openen onze zintuigen, kijken naar wat zich vlak onder onze neus bevindt en hoe ons dat de weg kan wijzen. 

Wist je dat er gemiddeld zo'n 150 'wachtende taken' in ons achterhoofd spelen? Denken hoort natuurlijk bij de mens. Het maakt ons uniek als soort.  Ons brein houdt echter ook van focus en het richten van aandacht en energie op één bepaalde activiteit of gedachte. We kennen allemaal wel het gevoel van rust als we ons langere tijd onafgeleid kunnen toeleggen op iets wat ons boeit.  Voor sommigen is dat schrijven, voor anderen is het de focus-aandacht van lange afstandslopen. Of soms gewoon een namiddag in de tuin werken met de handen in de aarde.

_11007002.jpg

Hersenscans van boeddhistische monnikken in meditatie tonen sterke hersenactiviteit in de prefrontale cortex.  Evolutionair is dit het jongste hersengedeelte dat impulsen versterkt of verzwakt en als regulator werkt. De prefrontale cortex filtert wat belangrijk is en maakt dat we focus kunnen houden. Het is onze "CEO". Een gefragmenteerd brein door stress gaat juist hier vaak de mist in. 

In de natuur vertoeven zorgt dat het lichaam tot rust gebracht wordt. De kleur groen bezit de eigenschap het brein te kalmeren.  Het is overigens ook de kleur waar we het meeste nuances in kunnen onderscheiden, wat evolutionair te verklaren is daar groen tienduizenden jaren lang de kleur was die onze omgeving primair 'kleurde'.
Onderzoekers konden in 2012 aantonen dat een groep personen die vijf dagen in de natuur vertoefden veel sterker scoorden in probleemoplossend
denken. Interessant om te zien is dat de afwezigheid van sociale media (= fragmenterend ) en het op elkaar aangewezen zijn hier een meeebepalende factor was ( onderzoek )

Voor wandelcoaching hoef je niet  in topconditie te zijn.  Naast mindful aandachtig zijn bestaat het uit oefeningen waarin we associaties maken rond gevoelens of denkpatronen die vaak op onderbewust niveau spelen. De natuur dient als reflectiekader. Hoe kijken we naar onszelf en anderen? Wat is ons zelfbeeld? Wat willen we écht?
We doen dit al wandelend over een korte afstand, op een plek die we uitkiezen of we wandelen een stukje om dieper het bos in te trekken.

We doen dit in de vorm van één op één momenten of als groepsmomenten.